A moduláris hittan bemutatása
A hitoktatás moduláris átszervezése a Bencés Gimnázium hittan munkaközösségének saját fejlesztése. A kompetenciaalapú képzés követelményeit szem előtt tartva célunk az, hogy a hitoktatás minél jobban kövesse a diákok szellemi, lelki, tanulmányi fejlődését. A modulok egy-egy kéthónapos témakört jelölnek, amelyek szervesen kapcsolódnak az adott tanév programjába, s egyben a különböző teológiai diszciplínák gazdagságát is felvonultatják évente egyre mélyebb merítést kínálva a hit rendszerező tanulmányaiban. A moduláris hittan oktatása idén, 2009. szeptemberében indult egyszerre minden évfolyamon.
Évfolyam |
Szeptember-Október |
November-December |
Január-Február |
Március-Április |
Május-Június |
9 |
1. Bevezetés Liturgika, Mise, Szentségek Bibliai Introdukció |
2. Próféták - mint a krisztus-esemény előhírnökei - alkalmazva az intro-t |
3. Az evangéliumok a krisztus-esemény az Újszövetségben, elsősorban Mt alapján |
4. Krisztológia logosz, megtestesülés, feltámadás, megváltás, szisztematikus reflexió |
ApCsel-VIII. sz. fő hangsúly a krisztológiai küzdelmeken |
10 |
6. A kiválasztás fogalma Izrael történetében Részletek: Gen, Kiv, Józs, Bír, Sám, Kir, |
7. Pál apostol Kiválasztás és kegyelem a páli teológiában Róm, Gal, Ef, 1Kor |
8. Kegyelemtan hit &érdemek (Pelagios) kiválasztás és eleve elrendelés, megigazulás |
9.A ref. egyháztörténete rövid középkori felvezető reformátorok kat. válasz: Trentó |
10. Ökumenizmus protestáns teológia, ökumenizmus-történet, a párbeszéd teológiája |
11 |
11. Fundamentális A teol. megism. forrásai Jézus történetisége Hit és Tudomány |
12. XVIII-XIX. sz.etört. Felvilágos. liberalizmus, modernizmus, és a kat. reakció |
13. Törvény+szabadság A morális teológia bibliai alapjai, 10parancs, Hegyi beszéd |
14. Jézus példabeszédei Isten országa itt a földön Világunk, ahogy Jézus látja és láttatja |
15. Az élet etikája abortusz, eutanázia, szexuáletika, |
12 |
16. Világvallások buddhizmus, iszlám, hinduizmus anima naturaliter Chr. |
17. A teremtés ökológiája Teremtés, Bűnbeesés, Eszkatológia |
18. XX. sz. etört szegedi gondolat, ügynökök és hitvallók, II. Vatikánum, mai magyar egyház |
19. Credo felnőtt hit a mai világban |
Érettségi…. |
I. évfolyam – 9. osztály
TÉMA: A Krisztus-esemény
1. Bevezetés
Tartalma:
I. szentmise
- liturgia: fogalma, nagyon rövid történet, miért van rá szükség? (Krisztus-esemény közösségi ünneplése – a vele való kapcsolat révén van utunk az Atyához)
-
alapvető keresztény gesztusok: keresztvetés magyarázata, térdelés, állás
-
a szentmise részei
-
diákfeladatok a szentmisén – gyakorlati bekapcsolódás, diákmise szolgálatainak megalapozása és ferlkészítés
II. biblikus bevezetés
-
mi a Biblia, miért különleges?
-
a Biblia szerkezete, TENAK és Újszövetség
-
kánon és kánontörténet – hogyan állt össze a kanonikus gyűjtemény
-
a kanonicitás feltételei (apostoliság, sugalmazottság, egyetemesség), apokrifek
-
*szövegtörténet: orális kultúra, írás, szövegek, papiruszok és kódexek – az ÓSZ és ÚSZ legfontosabb kéziratai
Célja:
-
vasárnapi liturgiák megalapozása
-
a 2. és 3. modul előkészítése
2. A próféták mint a Krisztus-esemény előhírnökei
Tartalma:
-
a próféta helye az ÓSZ-ben, Rhisonim és Achoronim
-
a jelentősebb próféták történeti háttere
-
*Illés, Elizeus
-
nagypróféták jellemző szöveghelyei
Célja:
-
szövegismeret és szövegértelmezés (Krisztológiai olvasásmód)
-
az adventben olvasott szövegek exegézise
3. Evangéliumok
Tartalma:
I. bevezetés
-
a szinoptikusok konkrétabb szövegtörténete
-
*kialakulástörténet: himnuszok – levelek – evangéliumok
-
az evangéliumok helye az egyház és a keresztény ember mai életében
-
*az evangéliumok mint történeti elbeszélések
II. Mt evangéliuma
-
*családfa, majd bővülése születéstörténetté
-
Jézus megkeresztelkedése
-
Jézus megkísértése
-
meghívástörténetek
-
Jézus csodái
-
szenvedéstörténet – jogi olvasat
-
húsvét, feltámadástörténetek
Célja:
-
szövegismeret és szövegértelmezés
-
„mindez értetek történt”
-
a 4. modul előkészítése
4. Krisztológia
Tartalma:
-
megtestesülés (két természet) Istenszülő szerepe
-
Logosz-teológia: preegzisztencia, bölcsesség-teológia, Jn-prológus, Isten Igéje a teremtésben
-
a megváltás teológiája
Célja:
-
szisztematikus reflexió
-
egzegézis
-
a Húsvét misztériuma áttekintése
5. Az Ókor egyháztörténete
Tartalma:
-
ApCsel
-
zsidó irányzatok és az őskeresztény egyház
-
az apostoli kor vége, Kelemen, Ignác, Ireneusz
-
a teológia kezdetei: az apologéták
-
keresztényüldözések
-
313-325
-
szekták és eretnekségek: modalizmus, adopcianizmus, arianizmus
-
325-395 ouszia-hyposztaszisz-proszopon, substantia-persona, zsinatok kelet és nyugat között
-
*Ágoston és Pelagiosz
-
*a birodalom bukása és a kereszténység továbbélése
Célja:
-
A krisztus-esemény tárgyalásának lezárása, összefoglalása
-
*előzetes átvezetés a 10. évfolyam kegyelemtani moduljaiba
-
kapcsolatteremtés és integráció a történelem, az irodalom és a művészettörténet témaköreivel
II. évfolyam – 10. osztály
TÉMA: A kegyelem (kiválasztás és megigazulás)
6. A választott nép (A kiválasztás fogalma Izrael történetében)
Tartalma:
-
a meghívás: Ábrahám (Ter 12-20)
-
a kihívás: Ábrahám áldozata (Ter 22), Jákob viszontagságai (Ter 27 29-31)
-
a kiválasztottság: József története (Ter 37-50)
-
a szövetség: Mózes (Kiv 3 7-15)
-
az ígéret földje: honfoglalás
-
a választott nép: bírák
-
a kiválasztottság és a politika realitása: királyok
-
*a történelem és az emberi történet ószövetségi értékelése: Ozeás
Célja:
-
a kiválasztás üdvtörténeti értelmezése
-
a kegyelemtan ószövetségi előkészítése
-
eseménytörténet
7. Szent Pál
Tartalma:
-
Életrajz
-
a Corpus Paulinum áttekintése
-
* műfajelemzés: levélirodalom
-
A Galata levél (szerkezet, főbb témák, a kegyelem 4-6)
-
kiválasztottság és megigazulás a Római levélben
-
*Pál teológiájának fejlődése: az eszkaton újraértelmezése(i) 1Tessz
Célja:
-
szöveg- és kortörténet
-
a kegyelemtan bevezetése
-
a liturgiában vett szövegek megközelítése
8. Kegyelemtan
Tartalma:
-
Ágoston és a pelagiánus-vita
-
a reformáció kérdései és válaszai
-
Isten önközlése
-
keresztény antropológia
-
megigazulás-megigazítás
-
predestináció és szabad akarat
Célja:
-
szisztematikus reflexió
-
a reformáció és az ökumenizmus modulok előkészítése
-
válaszadás jellegzetesen ifjúkori kérdésekre
9. A Reformáció egyháztörténete
Tartalma:
-
középkor, bevezetés: Egyházi állam, universitas Christiana
-
az invesztitúraharc (Cluny, Canossa, Worms, Unam Sanctam)
-
a skolasztika és a devotio moderna
-
ecclesia semper reformanda, az előreformáció
-
Luther
-
Zwingli
-
Kálvin
-
hugenották és puritánok
-
Trento
-
fejezetek a magyar egyháztörténetből 1568-ig
Célja:
-
integráció, kapcsolatteremtés
-
a kegyelemtani viták történeti vonatkozásai
10. Ökumenizmus
Tartalma:
-
Isten egyetemes hívása
-
Sokféle emberi válasz
-
Isten országa és az egyház
-
„Extra ecclesiam nulla salus” vs. „Extra ecclesiam nulla gratia”
-
*az anonim kerszténység-vita (Rahner vs. Balthasar)
-
egyházjogi vonatkozások
-
*prokathémené tész agapész – a primátus katolikus felfogása és protestáns értelmezése
Célja:
-
áttekintés a jelenkori törekvésekről
-
a problémák láttatása
-
párhuzamos szemléletmód kialakítása (kat-prot)
III. évfolyam – 11. osztály
TÉMA: Hit és értelem
11. A fundamentális teológia főbb kérdései
Tartalma:
I. a teológiai megismerés forrásai
· scriptura
· traditio
· ecclesia, patres, concilia, theologi
*II. Jézus történetisége
· evangéliumok mint történeti forrás
· hit vs bizonyosság
III. Fides et Ratio
· *középkori teológiai tudományelmélet (Anzelm, Tamás)
· *A hit és a tudomány egységének szétesése
· Összeegyeztethetőség és kapcsolódási pontok
· a keresztény tudomány lehetősége
· a hit hatalma és az ész hatalma
Célja:
-
bevezetés a felvilágosodás korától újra meg újra felmerülő kérdéskörbe
-
reflexió a mai megközelítésekhez
-
az egyházi útmutatások létjogosultsága (a morális modulok előkészítése)
12. A XVIII-XIX. század egyháztörténete
Tartalma:
-
a felvilágosodás
-
abszolutizmusok és egyházpolitikák: gallikanizmus, febronianizmus, jozefinizmus
-
a világmisszió
-
a modernista kihívás
-
bezárkózás (risorgimento, Kulturkampf)
-
nyitás (Rerum novarum)
-
magyar egyháztörténet Pannonhalmán
Célja:
-
az előző modul történeti vizsgálata
-
a szabadság és a tévedhetetlenség problematikájának kontextusvizsgálata
-
helytörténet
13. Törvény és szabadság
Tartalma:
-
a morális bibliai alapjai: Dekalógus és Boldogságok
-
szabadságfogalom
-
lelkiismeret, felelősség és bűn
-
a keresztény etika lehetősége, területei és főbb irányai
Célja:
-
egzegetikai készségek gyakorlása
-
a morális teológia alapfogalmainak bevezetése
14. Jézus példabeszédei
Tartalma:
-
a példabeszédek műfaja (allegória, zsidó hagyomány és görög kultúra)
-
szövegkritikai megközelítés, befogadáselmélet
-
egyes példabeszédek egzegézise
-
tematikák: a példabeszédek üzenete
Célja:
-
egzegetikai készségek fejlesztése
-
az előző modul (Biblia és morális) mélyítése
15. Az élet etikája
Tartalma
-
Az emberi élet fordulópontjainak keresztény értékvizsgálata
-
A határhelyzetek krízisei és az arra adott keresztény válasz
-
Születés-halál (abortusz-eutanázia)
-
Szerelem és párkapcsolat (szabadság, tisztelet, szeretet, szexualitás)
-
Család és közösség
Célja:
-
Az előző két modul alkalmazása konkrét élethelyzetekre
-
A 11.-es és a 12-es modulok válaszainak (ráció vs. Hit, individualizmus v. keresztény szabadság) alkalmazása
IV. évfolyam – 12. osztály
TÉMA: keresztény kihívások ma
16. Világvallások
Tartalma:
-
Dignitatis Humanae (tartalmi ismertetés), DH, 2-3.
-
Vallásantropológia, vallásszociológia
-
egyes világvallások: hinduizmus, buddhizmus, *sinto, iszlám, *törzsi vallások,
-
kersztény antropológia, anima naturaliter Christiana (*ateizmus)
-
Nostra Aetate
Célja:
-
Tárgyi ismeret mellett a párhuzamos értékrendek problémájának felvetése
-
keresztény válasz megalapozása a vallásszabadság kérdésében
17. A teremtés ökológiája
Tartalma:
-
Teremtés (a ránk bízott világ)
-
Eszkatológia (isteni és emberi felelősség)
-
Bűn (egyéni és társadalmi, a mindenkori környezet megsértése)
Célja:
-
Egzegézis (Ter, Jel)
-
A 13. modul fogalmainak továbbvitele
-
A 18.-19. modulok előkészítése
18. A XX. Század egyháztörténete
Tartalma:
-
Egyház és világégések (XV. Benedek, XI. Piusz, XII. Piusz)
-
Zsinat és megújulás (XXIII. János, VI. Pál)
-
Ostpolitik
-
A magyar egyház a totalitárius rendszerek árnyékában (ellenállás és kooperáció, ügynökök és hitvallók)
-
A társadalmi problémák és a mai egyház (felszabadítás teol., harmadik világ, globalizáció, kultúrák harca?, individualizáció)
-
II. JP és XVI. B főbb enciklikái
Célja:
-
A történeti adatok ismerete mellett a mai helyzet háttérvizsgálata
-
Kapcsolódási pontok a 16, 17 és 19. modullal
19. Társadalometika - Credo
Tartalma:
-
Az ember mint társas lény
-
A keresztény társadalom lehetősége ma
-
Keresztény hivatás és politika
-
Keresztény hivatás és környezetvédelem
-
Keresztény hivatás és tolerancia
-
Keresztény hivatás és misszió
Célja:
-
Az Egyház társadalmi tanításának ismertetése (GS)
-
A 16-18. modulok lezárása
-
Hogy milyen is egy felnőtt keresztény…
Lezárás és összegzés: a Hiszekegy magyarázata
Hittanvizsga